Poolopdracht: MBO-Connected

Deze poolopdracht liep anders dan gebruikelijk. Waar trainees normaal gesproken acht weken aan één opdracht werken, werd deze poolopdracht uitgevoerd in zestien weken. Twee stuurgroepen van pool 8 hebben elk acht weken aan het roer gestaan. De stuurgroepen werkten nauw samen aan een gedeeld doel: het opzetten van een mbo-mentorprogramma dat vanaf de basis is ontwikkeld én klaar voor implementatie.

We waren benieuwd hoe beide stuurgroepen deze poolopdracht hebben aangepakt en wat het resultaat was. Laten we beginnen met de ervaring van de eerste stuurgroep. Zij hadden de eerste acht weken de leiding.

Wat is de aanleiding van de poolopdracht?

Het succes van mbo-studenten in Amsterdam Nieuw-West wordt nog te vaak aan het toeval overgelaten. Uit signalen van de gemeente Amsterdam en lokale jongerenorganisaties blijkt dat deze studenten regelmatig struikelen over drempels zoals een gebrek aan een professioneel netwerk, onvoldoende presentatievaardigheden, stagediscriminatie of een tekort aan passende stageplekken. Deze uitdagingen vergroten de kans op uitval, terwijl de behoefte aan praktisch opgeleiden juist groeit in de Metropoolregio Amsterdam en daarbuiten. Om deze problemen aan te pakken, hebben wij ons gericht op de ontwikkeling van een mentorprogramma dat mbo-studenten helpt de begeleiding te krijgen die zij nodig hebben.

Hbo- en wo-opgeleiden uit Nieuw-West kampen met soortgelijke problemen. Daarom is het programma Grote Spelers opgezet, waarin hbo- en wo opgeleide jongeren werken aan professionele zelfontwikkeling en/of begeleid worden door een mentor. Mét opgemerkt succes. Grote Spelers ontvangt regelmatig aanmeldingen van mbo-studenten. Alleen verschilt het hbo- en wo-onderwijs dusdanig van het mbo-onderwijs dat wordt afgeraden om Grote Spelers één op één te kopiëren voor mbo-studenten. Daarom wordt het mbo-mentorprogramma opgezet waarin de behoeften, pijnpunten en wensen van mbo-studenten centraal staan.

Hoe hebben jullie de opdracht aangepakt?

De eerste acht weken hebben we opgedeeld in twee delen. Het eerste deel bestond uit een onderzoeksfase, waarin de behoeften van mbo-studenten en mentoren centraal stonden. Bestaande programma’s werden geanalyseerd, en leerpunten werden verzameld. Dit leidde tot een tussenpresentatie en een duidelijke basis voor de ontwikkelfase. Verschillende subteams werkten aan specifieke producten zoals de trainingsmodule (in de vorm van een hand-out), het keuzekompas, een handboek en een impactmap. Deze impactmap kunnen we later gebruiken voor het draaien van een pilot. Dit alles is gedaan op basis van de al aanwezige informatie en nieuwe informatie die we hebben opgehaald tijdens de onderzoeksfase. Na 7 weken hebben we de opgehaalde informatie en ontwikkelde producten gepresenteerd aan de volledige pool, de opdrachtgevers en een handvol andere aanwezigen.

Dit leidde tot twee concrete producten:

  1. Een trainingsmodule voor mentoren – Dit biedt praktische handvatten voor mentoren over wat ze van het mentorprogramma kunnen verwachten. Het behandelt gesprekstechnieken, hoe ze het beste met de doelgroep kunnen werken en meer.
  2. Een keuzekompas voor maatschappelijke organisaties – Dit hulpmiddel helpt maatschappelijke organisaties om jongeren snel door te verwijzen naar de juiste hulpinstantie, zodat niemand tussen wal en schip valt. Daarnaast biedt het inzicht in hoe het mentorprogramma zich onderscheidt van bestaande initiatieven.

Hoe was het om stuurgroep te zijn?

De rol van stuurgroep was erg leerzaam! We namen het voortouw in de poolopdracht, wat ons de kans gaf te werken aan persoonlijke leerdoelen zoals leidinggeven, presenteren en projectmatig werken. We voelden ons verantwoordelijk voor de resultaten en leerden een balans te vinden tussen motiveren en te veel druk uitoefenen. We hebben veel geleerd over leidinggeven, samenwerken, en hoe we een groep enthousiast en betrokken houden bij een uitdagend project.

Wat was het leukste aan de opdracht?

Het leukste aan het opzetten van het mentorprogramma was de directe bijdrage aan de ontwikkeling van jongeren in een dynamische wijk. Het is inspirerend om praktische en haalbare oplossingen te bedenken die echt impact hebben op de toekomst van studenten. Ook de samenwerking met jongeren zelf, maatschappelijke organisaties en lokale initiatieven gaf een breder perspectief op de uitdagingen en kansen in Nieuw-West.

Toen was het aan de nieuwe stuurgroep om deze opdracht verder voort te zetten! En om die reden zijn we ook met hen in gesprek gegaan.

Waarom hebben jullie gekozen voor een langer project?

Veel trainees vonden dat de reguliere looptijd van acht weken te kort was om echt impact te maken. Door een gecombineerde opdracht met twee stuurgroepen, kregen wij de kans om niet alleen oplossingen te bedenken, maar de resultaten ook in praktijk te brengen. Dit bood diepere leerervaringen en een grotere betrokkenheid bij het eindresultaat.

Hoe hebben jullie de opdracht overgenomen en aangepakt?

De overdracht verliep soepel omdat we al betrokken waren bij de opdracht. We hadden een overleg met de eerste stuurgroep om te sparren over eindproducten, om taken over te nemen, en tips over leiderschap te krijgen. Met deze input stelden we een plan van aanpak op en bespraken dat met de opdrachtgever in een gezamenlijke meeting voor de officiële overdracht.

Onze eerste woensdag als stuurgroep voelde als een reset. We presenteerden onze plannen en werkwijze aan de groep, wat positief werd ontvangen vanwege de soepele overgang.

Wat is het doel van jullie deel van de opdracht?

In het begin hebben we een scheiding gemaakt tussen de eindproducten die in elke fase uitgewerkt zouden worden. We merkten wel dat veel eindproducten uit de eerste fase doorliepen welke we hebben afgerond. Onze focus ligt daarnaast op de implementatie van het programma. Zo gaan we een pilot draaien om al onze producten te testen: werkt het mentorprogramma zoals we het nu voor ogen hebben, en wat kunnen we leren uit de praktijk?

Verder zullen we een wervingscampagne bedenken en, indien mogelijk, ook uitvoeren. We willen daarnaast tijd investeren in relatiebeheer met alle betrokkenen en zorgen voor een goede overdracht, zodat alles na ons vertrek soepel verder kan verlopen. Met als doel een soepele overdracht aan stadsdeel Amsterdam Nieuw-West zodat MBO Connected in mei gelanceerd kan worden.

Hoe was het om stuurgroep te zijn?

Het kost altijd meer tijd dan je van tevoren inschat, maar we wilden alles zo duidelijk mogelijk maken zodat de groep haar werk goed kan uitvoeren. Elke vrijdag komen we samen om de komende week voor te bereiden, en we hebben goed contact met de opdrachtgevers. Tot nu toe hebben we niets te klagen en kijken we uit naar de slotdag, waarop we het resultaat van ons harde werk kunnen presenteren.

Wat vonden jullie het leukste aan de opdracht?

Het leukste is dat we nu verder kunnen bouwen op hetgeen we de eerste acht weken hebben gedaan en focussen op de uitvoering. Daarnaast is het een actueel onderwerp, ook binnen de landelijke politiek, en de doelgroep vinden we als groep erg interessant. Bij deze opdracht hebben we echt het gevoel dat we iets goeds kunnen doen en een verschil kunnen maken. We krijgen veel vrijheid om de opdracht op onze eigen manier in te vullen, en de opdrachtgevers hebben nu al aangegeven dat onze inzichten echt waardevol zijn.

Succes & bedankt voor jullie verhaal en inzet!