Gemeente Almere

Junior Projectleider InterimBureau – Gemeente Almere

Thema: Algemeen/Slimmer en innovatief werken

Ben jij ondernemend en vind je het leuk om te pionieren voor een jonge stad die volop aan het groeien is? Wil je ervaring opdoen in een rol als projectleider en aan de slag gaan met complexe, maatschappelijk relevante programma’s? Start jouw MRA traineeship dan als Junior Projectleider bij het InterimBureau van de gemeente Almere.

De context

Binnen de gemeente Almere werken we met circa 2000 collega’s dagelijks aan het waarmaken van de dromen en initiatieven van de inwoners van Almere. Almere is een jonge stad die volop groeit. We vinden het belangrijk dat medewerkers pionieren, vernieuwen, kansen pakken en dit bovenal samen met de stad doen. De lat leggen we hoog. Almere is met circa 200.000 inwoners een van de grootste steden van Nederland en ontwikkelt zich naar een stad van circa 350.000 inwoners. Deze opgave is uniek voor Nederland. De uitdaging is om deze groei zodanig vorm te geven dat Almere als jonge stad goed en duurzaam kan door ontwikkelen. We hebben grote plannen: zo willen we de circulaire hoofdstad van Europa worden, hosten we de Floriade in 2022 en werken we aan de eerste wijk waar bewoners het helemaal voor het zeggen hebben: Oosterwold. Duurzaamheid staat hoog op de agenda.

Het InterimBureau is binnen de gemeente Almere de plek waar opdrachtgevers terecht kunnen voor expertise op het gebied van programma-, project- en procesmanagement en interim opdrachten. Deze expertise is geconcentreerd bij het InterimBureau Almere (IBA). Dit zorgt voor een optimale afstemming van vraag en aanbod. Het draagt bij aan een integrale benadering van vraagstukken maar ook het professionaliseren van vrijwel alle gemeentelijke expertisegebieden. Het InterimBureau Almere is de thuisbasis voor de Almeerse MRA- trainees. Binnen het InterimBureau Almere is plaats voor 2 trainees.

De startopdracht

Als trainee bij het InterimBureau Almere ga je, afhankelijk van jouw persoonlijke interesse, aan de slag met één van de grote actuele programma’s binnen de gemeente Almere. In de rol van programmasecretaris of (junior) projectleider ben je breed inzetbaar en sta je open voor diverse onderwerpen. Je krijgt veel ruimte om zelf invulling aan je rol te geven. Mogelijke onderwerpen zijn:

  • Gebiedsontwikkeling Almere 2.0: hierbij kunnen economische ontwikkelingen als het ontwerpen van een multicultureel netwerk, wonen of mobiliteit projectthema’s zijn;
  • Sociaal Domein: vanuit een sociaal maatschappelijke invalshoek zijn thema’s als kwetsbare jongeren, laaggeletterdheid of cultuur actueel;
  • Innovatieve informatievoorziening: de digitale stad met projecten vanuit data gedreven werken waarbij innovatief denken en handelen belangrijk is. Denk aan het uitrollen van het 5G netwerk of de digitale lantaarnpalen.

Samenwerking en co-creatie zijn daarbij altijd van belang. Binnen één van de projecten of programma’s ligt jouw focus op het doen van onderzoek en advisering met een frisse blik. Daar wordt ook zelfredzaamheid, wendbaarheid en eigenaarschap in verwacht. Je krijgt veel ruimte, maar we verwachten ook dat je ‘out of the box’ wilt denken en de grenzen wilt ontdekken en verleggen. Waar je ook voor kiest, jouw opdracht is gericht op maatschappelijke vraagstukken met significantie en complexiteit. Hoe dan ook zal je aan de slag gaan met één van de strategische vraagstukken van Almere en krijg je ruimte om je eigen visie te vertalen naar de praktijk.

Competenties, vaardigheden en persoonlijk profiel

Om deze startopdracht succesvol te kunnen uitvoeren ben je ondernemend, resultaatgericht en houd je van pionieren. Je durft goed naar jezelf en naar anderen te kijken, creatief en kritisch te denken en een visie te ontwikkelen en uit te spreken. Je hebt oog voor de samenleving en aandacht voor het bestuur. Je bent wendbaar en kan omgaan met perspectiefwisselingen en onduidelijkheden. Je hebt een hbo of wo diploma op zak en beschikt over de volgende competenties: 

  • Je bent ondernemend, wendbaar en gericht op resultaat;
  • Je denkt ‘out of the box’ en bent creatief en kritisch;
  • Je beschikt over verbindende vaardigheden;
  • Verder beschik je over de kerncompetenties van de Traineepool MRA: lef, leervermogen en samenwerken.

Solliciteren?
Je solliciteert op het traineeship en geeft daarbij aan welke van de 8 thema’s jouw voorkeur heeft. Mocht je na het lezen van deze startopdracht denken, deze past écht bij mij? Dan mag je ook in je motivatiebrief aangeven en onderbouwen waarom je deze startopdracht prefereert.

De reactietermijn is inmiddels gesloten. De nieuwe werving staat gepland voor september 2021.

<<< Terug naar het overzicht van startopdrachten.